Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Sunday 17 November 2013

ASID AMINO DAN KEPENTINGANNYA

Assalam, semua sedia maklum yang asid amino sangat penting di dalam badan kita tetapi ianya tidak dapat dihasilkan oleh badan jadi kita perlu mengambilnya dari sumber luar. Mari kita berkenalan dengan asid amino.

Apakah Asid Amino?

Asid amino adalah molekul yang mengandungi kumpulan amino, asid karboksilik dan rantaian sampingan yang berbeza mengikut setiap jenis asid amino. Elemen penting dalam asid amino adalah karbon, hidrogen, oksigen dan nitrogen.

Dalam bahasa mudah, protein adalah nama besar yang mana merupakan salah satu makronutrien. Protein terdiri daripada rangkaian-rangkaian asid amino. Protein whey juga terdiri daripada rangkaian asid amino. Whey membawa maksud protein itu daripada sumber whey. Pendek kata, asid amino adalah protein, protein adalah asid amino. Asid amino bertindak sebagai blok binaan protein.

Ada banyak jenis asid amino. 20 telah dimasukkan dalam nutrisi standard manusia. Ada sesetengah rujukan mengatakan 22 dengan mencampurkan selenocysteine dan pyrrolysine disebabkan mekanisme sintetiknya yang unik. Mereka bersama membentuk rantai polimer pendek yang dipanggil peptida atau lebih panjang dipanggil polipeptida.


Asid amino perlu (essential) membawa maksud, badan tidak dapat sintesiskannya daripada sumber lain dan memerlukannya daripada sumber luar, manakala tidak perlu (nonessential) bukan benar-benar bermaksud tidak perlu tetapi ianya boleh disintesiskan daripada sumber lain. Cysteine, taurine, tyrosine dan arginine adalah semiessential pada kanak-kanak disebabkan laluan untuk sintesis asid amino ini tidak terbentuk sepenuhnya lagi.

Jika lihat pada produk makanan tambahan, ada pelbagai jenis. BCAA (Branched-chain amino acid) adalah 3 jenis asid amino perlu iaitu valine, leucine dan isoleucine. Ketiga-tiga ini sangat penting pada otot dan merupakan elemen kedua perlu selepas latihan. Pertama, glukosa. Ideologi produk makanan tambahan ini adalah, struktur molekul yang berbeza dalam asid amino menyebabkan penyerapan BCAA menjadi perlahan. Jadi produk BCAA membantu mengasingkannya. Manakala produk berlabel ‘amino’ adalah campuran pelbagai jenis asid amino dan dilebihkan asid amino yang berfungsi untuk pemulihan seperti glutamine. Manakala arginine digunakan sebagai pencetus dalam produk nitric oxide. Produk-produk lain seperti protein whey, terdapat pelbagai campuran asid amino.


Credit to Zaki Khan

Di Shaklee ada 2 produk yang dikategorikan sebagai protein dan mengandungi asid amino iaitu ENERGIZING SOY PROTEIN dan Mealshakes

Asid amino di dalam ESP dan Mealshakes

Di dalam Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee terdapat 22 jenis asid amino dan ESP juga adalah produk tunggal di pasaran yang mengandungi 9 asid amino penting. 9 asid amino penting ini tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan manusia sendiri dan ianya sangat sesuai diambil oleh semua golongan tua dan muda

Manfaat dan kepentingan

Awet Muda atau Kekal Muda:
Asid amino yang ada dalam ESP membantu membina otot, rambut, darah, kuku, kulit, organ, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan pelbagai lagi. Jadi, ESP adalah kunci kepada kulit dan otot yang muda, juga mengekalkan tenaga sepanjang hari.

Hormon Semulajadi:
Isoflavon yang kaya di dalam soya memberikan fungsi yang sama dengan hormon wanita. Membantu menurunkan kolestrol, mengelak osteoporosis dan risiko sakit jantung.

Meningkatkan Fungsi Prostat Lelaki:
Elemen genistein dalam soya telah terbukti dapat menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser dari merebak. Ia bertindak menghapuskan segala radikal bebas dalam sel-sel badan yang akan bermutasi DNA, yang akan menukarkan sel-sel badan menjadi sel-sel kanser. Selain dari itu, ia juga bertindak menjaga ovari dan rahim, prostat dan kitaran haid.

Kulit Tegang dan Berseri:
ESP membantu merangsang pertumbuhan kulit dan otot baru, memudar dan hilangkan kedutan, bertindak sebagai anti-penuaan, memberikan kesan kulit berseri dan otot menjadi lembut, sekaligus proses pemulihan luka menjadi lebih cepat dan parut luka turut hilang.

Pembekal Tenaga Segera:
Memberi tenaga segera kepada tubuh badan dan sistem imum juga akan bertambah baik. Jadi masalah keletihan, insomnia, migrain, stress dan kemurungan dapat diatasi.

Meningkatkan Memori:
Ingatan menjadi lebih kuat, menjadi semakin cergas, keupayaan seksual diperbaiki dan lain-lain lagi.

Memulihkan Pigmentasi:
Rambut putih atau uban lambat keluar, mengurangkan masalah rambut gugur dan keadaan rambut, juga menghalang pigmentasi dan jeragat
.

Asid Amino di dalam MEALSHAKES

MealShakes Shaklee merupakan sumber protein tenusu (lembu)dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.Meal shake mengandungi gula pada paras dibenarkan dan selamat kerana di ekstrak dari jagung, bukan pemanis tiruan seperti dalam kebanyakan makanan tambahan kanak-kanak.


Manfaat dan kepentingan 

>> Anak lebih cergas dan cerdas
>> Anak menjadi lebih fokus dan bertenaga
>> Masalah selera makan dapat diatasi
>> Penyakit asma atau lelah yang dihidapi anak juga semakin pulih
>> Sembelit yang biasa berlaku juga dapat diselesaikan
>> Anak tidak mudah terkena penyakit
>> Menurunkan berat badan anak obesiti
>> Memudarkan kesan parut terkena api dan sebagainya
>> Berat badan bertambah bagi anak yang terlampau kurus


Credit to http://isyadkisya.blogspot.com/2013/05/manfaat-mealshake-shaklee.html

Nutrisi lengkap - menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. Ia turut mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak.

Membekal nutrisi pada sel tubuh - kaya dengan protein (tidak nengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain.

Membantu tumbesaran - mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar.

Anti-oksida - mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan.

Mengembalikan seri wajah - mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi wajah/kulit yang lebih cantik.

Detoksifikasi - kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.

Kelazatan rasanya - minuman yang lazat untuk diambil bersama fruktos semulajadi; penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan. Lazat untuk dinikmati oleh semua golongan.


Masyallah, banyak sekali faedah yang terdapat di dalam supplemen yang telah dimudahkan untuk pengambilan. Ye la kan, kehidupan kita seharian sentiasa dicemari dengan keadaan yang tidak bersih yang menyebabkan kita sakit, kulit sentiasa terdedah dengan pencemaran yang akan mempercepatkan proses penuaan serta sistem imun yang lemah. Jadi saranan saya, ambil la sarapan berkhasiat setiap pagi. Jika kita tidak sempat sarapan, cukup dengan segelas ESP dan sesudu kecil Mealshakes dibancuh bersama. Akan memberi kita tenaga dan kesegaran sehingga waktu makan yang seterusnya.

Alhamdulillah. Harga tidak mahal berbanding dengan kesihatan anda. Penggunaan setiap tin adalah dalam lingkungan sebulan ke dua bulan. BERBALOI kan? Nak cuba? Pm Has ok.

Sekian. Terima kasih. :)

Puan Has
Shaklee Independent Distributor(883548)
SMS/Whatsapp : 013-2236819
WeChat : hasni_zara
Email: zarariana@gmail.com
Fb: Hasnirah Iris


1 comment:

  1. Salam puan has saya cuma nak tye
    ....50000 protin dan 20000 enzim ada dalam esp? Boleh terangkan lebih lanjut ? Sya refer tulisan puan di atas tu

    ReplyDelete