Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Tuesday 27 August 2013

Hb Rendah, Bahaya buat Ibu Hamil?

Assalam kawan-kawan. buat ibu-ibu hamil..bagaimana dengan bacaan Hb anda? Apa Hb tu? Hb merupakan singkatan kepada perkataan HEMOGLOBIN, iaitu merupakan molekul protin di dalam sel darah merah yang bergabung dengan oksigen dan karbon dioksida untuk diangkut melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan. ion besi dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada darah. Dalam keadaan normal 100 ml darah mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.- Sumber

Pada dasarnya hb rendah amat bahaya pada ibu hamil kerana boleh menjejaskan kandungan. Mari kita lihat punca hb rendah-Sumber-klik sini

Punca kurang darah

*Kurang memakan makanan mengandungi zat besi
*Ibu yang kerap bersalin
*Jangkitan cacing
*Pendarahan dari faraj atau buasir
*Lain-lain penyakit seperti jangkitan saluran kencing, penyakit limpa, demam malaria dan penyakit barah.


Bagaimana mengetahui anda menghidap kurang darah?

Tanda - tanda yang biasa dirasa/dialami ialah:

*Kelihatan pucat
*Sentiasa rasa letih lesu
*Rasa mahu pitam bila bangun
*Sentiasa rasa pening
*Bengkak kaki dan muka
*Kebas kaki dan tangan
*Rasa mengah dan hati berdebar-debar


Bagaimana kurang darah boleh dikesan?

Keadaan ini dapat dikesan awal jika datang klinik untuk pemeriksaan sebaik sahaja mengetahui yang diri anda mengandung. Semasa pemeriksaan, jururawat akan mengambil sedikit darah untuk ujian. Jika keputusan ujian ini menunjukkan kepekatan darah merah anda kurang dari 9 gm peratus , anda dianggap mengalami kurang darah. Kesan bila dipandang remeh:

*Anda mungkin mengalami keguguran
*Melahirkan anak tidak cukup bulan
*Anak mati dalam perut
*Melahirkan anak ya
ng tidak cukup berat badan
*Anda mudah mendapat jangkitan penyakit
*Keluaran susu badan akan berkurangan
*Mudah mendapat penyakit lemah jantung
*Mudah mengalami tumpah darah selepas bersalin
*Kesemua akibat-akibat tersebut mengancam kesihatan dan kesejahteraan ibu serta kandungan dan boleh membawa MAUT!!!!


Cara Atasi:

*Menjaga kebersihan diri
*Makan makanan yang berzat setiap hari seperti sayur-sayuran hijau, biji-bijian, telur, ikan basah, daging hati, kerang dan tauhu
*Rehat dengan cukup
*Dapatkan rawatan awal dari klinik yang terdekat apabila mengalami tanda-tanda kurang darah.
*Makan ubat yang diberi sebagaimana yang dinasihatkan

---------------------------------------------------------------------
Jika anda ingin ambil makanan tambahan, saya syorkan anda ambil VITALEA untuk atasi Hb rendah. Meh baca testimoni puan kita ni...



Alhamdulillah..Mari kita tengok PERBEZAAN VITALEA SHAKLEE di sini..saya extract sedikit

* Disaluti dengan serbuk spirulina. Juga dihasilkan dengan kaedah yang terkini dan teknologi eksplosif yang kompleks, disebut sebagai "Explo-tab".

* Tablet paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia. Mineral yang terkandung didalamnya mudah berintegrasi dengan PROTIN untuk penyerapan pantas oleh usus kecil.

* Ujian klinikal membuktikan dengan pengambilan VITALEA SELAMA SETAHUN boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%. 

In Shaa Allah, sama-sama kita berusaha agar Allah beri kesihatan yang lebih baik dengan pengambilan supplemen. Buat ibu-ibu hamil, jangan pandang remeh jika Hb anda sentiasa rendah, cari alternatif.

Selalunya saya suka suggest dengan ESP sekali sebab dalam ESP ni ada mengandungi kalsium yang menyumbang kepada pembentukkan sel darah. Jadi untuk ibu-ibu hamil yang risaukan tentang Hb, ESP + Vitalea adalah gabungan terbaik. Untuk konsultasi percuma. Boleh pm aye ye..

Sekian. Terima kasih.

Pn Has
Shaklee Distributor(883548)
pm/Whatsapp: 013-2236819
Email: zarariana@gmail.com
Fb: Hasnirah Iris

No comments:

Post a Comment