Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Thursday 7 August 2014

Keputihan kala Hamil

Assalamualaikum w.b.t. Alhamdulillah..curahan idea pagi ini agak memberangsangkan..hihi..ok..saya nak cerita sikit tentang keputihan di kala hamil. Bahayakah?

Keputihan- Sumber

Keputihan sering juga di sebut pektay atau floord aldust.Wanita yang sedang menderita keputihan akan merasa gatal pada daerah sensitif juga terasa sakit saat bersenggama.

Penyakit keputihan di bagi menjadi 2 kelompok yaitu:

1. Keputihan fisiologis yaitu keputihan yang tidak disebabkan oleh penyakit.Namun akan terlihat adanya perubahan faal tubuh.Keputihan jenis ini bisa di sebabkan beberapa hal diantaranya adanya rangsangan seksual,perubahan hormonal saat menjelang dan sesudah menstruasi,saat hamil atau karena perubahan emosi pada situasi tertentu misalkan bertengkar sama pacar karena rasa cemburu atau segala hal yang menimbulkan beban pikiran.Keputihan pisiologis ini tidak berbahaya keluhannya hanya terasa lembab di daerah pribadi wanita.
2. Keputihan Pathologis, yaitu keputihan yang diakibatkan oleh penyakit tertentu.Penyebab keputihan jenis ini jamur candida albicans,parasit atau ganas.Keputihan ini jika dibiarkan cukup berbahaya karena dapat mengancam kehamilan,meningkatkan resiko keguguran bahkan bisa mengakibatkan cacat pada bayi yang di kandung.Saat berhubungan suami istri akan terasa nyeri bahkan bisa menghambat kehamilan.Keluhan yang dirasakan keputihan phthologis akan terasa gatal, panas, bahkan nyeri pada organ genital wanita.Keputihan yang keluar berwarna kekuning-kuningan sampai kehijau-hijauan.

x.

Pengalaman sendiri.

Ngeri bukan? pada saya memang ngeri apabila kehamilan ketiga menyebabkan kawasan peribadi menjadi gatal. Awalnya(Trimester pertama) keputihan hanya berwarna putih, apabila bulan Ramadhan ianya bertukar kepada warna kekuningan dan sakit. Saya sudah memberitahu kepada misi yang checkup setiap bulan tetapi di balas dengan kenyataan 'andai sakit lagi, kita akan bagi appointment untuk buat ujian air kencing, sama ada mungkin disebabkan kencing kotor'.

Minggu depannya saya jumpa doktor untuk scan(ultra sound). Selepas selesai urusan, saya beritahu doktor masalah yang sama dan doktor memberi ubat untuk dimasukkan di bahagian intim bagi mencuci atau membersihkan bakteria yang menyebabkan keputihan. Buat seperti arahan doktor tetapi masalah belum selesai.

Ramadhan menyebabkan kadang-kadang saya terskip pengambilan supplemen sehingga bila waktu raya Aidilfitri kedua dan ketiga, masalah makin serius apabila masalah keputihan menjadi kehijauan!!!!!!!!!! Oh my..Dengan pantas, saya makan Nutriferon dan Garlic.Selama 2 hari saya konsisten dengan Nutriferon dan Garlic, ditambah pula dengan  supplemen asas lain. Alhamdulillah, dengan kuasa Allah, keputihan berkurangan, sakit berkurangan. Syukur sangat-sangat.

Kenapa pilih NUTRIFERON dan GARLIC?

NutriFeron berfungsi di dalam peringkat selular sel dalam dua cara iaitu
- Mengaktifkan sistem pertahanan imun dengan aktif/cepat
- Menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan.




4 ekstrak bahan di dalam Nutriferon

* BIJI LABU
- Yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.
- Menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser.
* BIJI PLANTAGO ASIATICA
- Mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel-sel imun.
* HONEYSUCKLE JAPAN
- Menentang pencerobohan virus dan kuman.
* BUNGA SAFFLOWER
- Menghasil dan memperkuatkan keupayaan makrofaj memusnahkan virus dan kuman.

Dengan kehadiran bunga Safflower, ianya membantu MELINDUNGI DARI INFLUENZA
- Ia mengimbangi kepada respon alergi persekitaran dan pencemaran udara, melindungi dengan berkesan daripada virus, mikrob, termasuk selsema, flu, alergi, inflamasi dan influenza.

GARLIC




Ianya dibuat daripada bawang putih jenis premium, bebas dari racun perosak dan ditanam secara organik di California, USA sewaktu musim panas serta kombinasi 2 ekstrak herba iaitu Rosemary dan spearmint. Dihasilkan secara ekslusif pada suhu bilik tanpa haba untuk memastikan pengekalan 100% Allicin aktif (tidak semua tablet garlic yang dijual di pasaran mengandungi Allicin aktif). Dwi teknologi digunakan untuk mengawal bau. Perisa herbanya terhasil dari kombinasi ekstrak herba( Rosemary & Spearmint) serta mengandungi pelbagai Vitamin E untuk meningkatkan sebatian aktif garlic dan keberkesanannya di dalam tubuh kita.

Antara fungsinya

* Antibiotik yang selamat & semulajadi
- Garlic antibiotik semulajadi. Ianya selamat untuk kegunaan jangka panjang untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.


Disebabkan keputihan terjadi daripada bakteria/kulat, maka pilihan Nutriferon dan Garlic amat bersesuaian pada saya. Sekarang dah hampir seminggu lebih berterusan makan supplemen, alhamdulillah, keputihan memang tiada.

Anda hamil dan alami masalah sama macam saya? Atau anda anak dara yang alami keputihan/jerawat yang serius? Sila hubungi saya untuk konsultasi terbaik.

Sekian. Terima kasih

Puan Has
Pengedar Sah Shaklee(883548)
COD: Tanjung Malim
Courier: PosLaju, GDEX dan CityLink
Sms/Whatsapp: 013 2236819
Email: zarariana@gmail.com
Fb: Hasnirah Iris
Page: Iris Vitamin Shoppe

No comments:

Post a Comment