Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Saturday 7 June 2014

Vitamin E Vitamin kesuburan

Assalamualaikum w.b.t. Ok, jika selalunya saya hanya menceritakan tentang supplemen untuk kesihatan dan kesuburan wanita, kali ini saya nak cerita supplemen bertepatan dengan promosi bulan JUNE 2014 iaitu Vitamin E. Antara salah satu fungsi Vitamin E adalah untuk kelestarian tenaga iaitu dengan cara meningkatkan kelestarian sexual dan tenaga dengan membekalkan oksigen yang lebih.

Mengikut kajian International Journal of General Medicine yang mana melibatkan 690 lelaki tidak subur dengan idiopathic asthenoterospermia. Mereka ini menerima tambahan harian Se(200ug) dalam kombinasi dengan vitamin E(400iu) selama sekurang-kurangnya 100 hari. 

Selepas 100 hari kajian ini mendapati :-



1. 52% peningkatan mobiliti sperma dan morfologi.
2. 37% telah berlaku kehamilan secara spontan.
3. 11% tiada keputusan

Jadi saya cadangkan supaya tuan dan puan amalkan supplemen ini. Pastikan hanya yang terbaik. Bagaimana nak pilih vitamin E?

Basically antara garis panduan utk memilih Vitamin E adalah:

1. Pilih Vitamin E yg bersumber semulajadi ( boleh lihat pada label.. ada huruf d kecil (d-alfa tocoferol) menunjukkan ia sumber semulajadi. satu huruf 'l' or 'dl' menunjukkan ia sumber tiruan or kimia)
2. Cari perkataan mixed tocopherol dlm label
3.Pilih Vit E yg berserta selenium


Sumber semulajadi adalah lebih baik kerana ia lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber kimia/tiruan

* Vitamin E Shaklee memenuhi garis panduan di atas :-
Vitamin E Shaklee adalah bersumberkan asli
Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate
* Vitamin E Shaklee lengkap dengan Selenium [as selenium yeast]*

Selain itu antara yang boleh diamalkan selain daripada Vitamin E adalah (cadangan daripada saya jika berkemampuan)

Isteri
* ESP
* Vitalea
* B Complex
* Vitamin C
* Alfalfa ( hanya option terutama yg sakit bila bersama)
* GLA jika period tak regular

Suami

* ESP
* Vitalea
* B Complex
* Vitamin C
* Vitamin E
* Zinc


Vita-Lea, B-Comp & Vitamin C adalah vitamin asas, dan tunjang utama untuk kesihatan badan.

Vitamin Kesuburan a.k.a Vitamin E. Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita.

Zink- digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina. Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone dan memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid).

Alfalfa- Sangat baik diamalkan oleh wanita, membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah).

In sha Allah, kita mencuba dan berusaha, hanya Allah yang layak memberikan.

Sekian. Terima kasih

Master To Be
Puan Hasnirah
Sms/Whatsapp: 013-2236819
Email: zarariana@gmail.com
Fb: Hasnirah Iris
Page: Iris Vitamin Shoppe


No comments:

Post a Comment