Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Sunday 22 July 2012

Pengalaman dengan Shaklee

Salam..ini antara supplemen(Esp, Vitalea, Vitamin C, B Complex & Alfalfa) yang saya ambil sepanjang misi penyusuan my second lovely daughter..Pengalaman gagal menyediakan stok susu dan kurang ilmu dalam pengurusan susu badan menyebabkan anak pertama saya hanya sempat menyusu selama 4 bulan sahaja. Apabila bersalin anak kedua saya berniat untuk menyusukan selama mungkin.Cara tradisional saya amalkan, minum jamu, jantung pisang, jagung, lobak putih saya cuba dengan harapan susu menjadi banyak. Alhamdulillah, susu banyak tetapi saya tidak pam, cuma mengharap agar anak dapat minum puas dan kenyang(sungguh menyesal kurang ilmu). Air masak juga kurang minum.

Buka facebook, tengok kat satu group ni. Belek punya belek, ternampak gambar susu dalam plastik beg(banyak tuuuuu) yang diiklankan oleh Zura Betty (mommy). Masa tu minta pm( privaye msg), memang baik layanan mommy..i likeeeee...hihihi..padahal masa tu duit tak berapa nak ada, bila mommy tanya berapa budget. Alamak eeeeee..malu nak cakap.First saya cakap nanti dulu,huhuhu..mesti mommy marah, tanya macam-macam tapi tak mau beli. Niat dah ada nak ambik, korek punya korek duit demi anak tersayang, alhamdulillah dapat beli vitamin..

Bila dah makan vitamin ni, dapat rasa perubahan, badan tak penat, tak mengantuk, rasa cergas je. Maklumlah, masa tu kerja, badan exhaust sgt saya rasa. Balik kerja, ambil anak, balik umah, masak. Hampir jam 10 malam baru dapat makan. Saya menangis. Awal bulan Februari 2012, suami bertukar tempat kerja. Saya pula nak masuk kerja hujung bulan. Dengan pengasuh anak yang pertama tak mahu jaga anak disaat2 akhir. Saya panggil adik suruh duduk, jaga anak dan temankan saya sehingga bulan Jun 2012.

Saya tak ingat bila mula makan, tapi saya dapat je vitamin dari mommy(beli trial) saya terus makan, minum air 3 liter, pam. Mommy rajin tanya, ada efek apa-apa? Susu macamana? Bila saya cakap tak banyak, soalan dari mommy, minum air banyak tak? Pam berapa kali?. Setelah diterangkan mommy, baru saya tahu, milk booster bukan supplemen semata-mata. Tapi lebih kepada prinsip"demand & supply".Semakin banyak permintaan, semakin tinggi pengeluaran. So, jangan salah konsep ok.

Sekarang alhamdulillah, dengan teknik, usaha, doa, pengambilan air secukupnya, membantu dalam proses penghasilan susu. Saya berjaya menyusukan anak kedua hingga sekarang(8 bulan). Amin.

Antara testimoni daripada ibu yang membuat stok semasa dalam pantang. Credit Mai Md. Saupi



Untuk mengetahui lebih lanjut, boleh pm saya di:-

Hp. No & Whatsapp
013-2236819
Fb
Hasnirah Iris

No comments:

Post a Comment