Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Monday 17 March 2014

Sembelit ketika HAmil?

Assalam..thanks pada yang sudi view blog ni...maaf lama tidak update info sebab keadaan tidak mengizinkan. Nak duduk lama tak boleh..huhu..SAbtu Ahad lepas saya mengikut suami pergi Shah Alam, suami pergi atas urusan kerja. Saya pula tinggal di rumah kakak. Saja nak share antara supplemen yang saya makan iaitu OSTEMATRIX. 



*Bagi en suami makan 4 biji Ostematrix sebab seharian dia kerja di Shah Alam dan drive balik Tanjung Malim. LEnguh2 badan. Dan Alhamdulillah, bangun pagi senang sangat, panggil je dah bangun, kalau tak nak kena goyang badan, barulah sedar.hahahhaha...Saya pula bangun pagi lepas solat tu terus nak memerut. BERSIH sangat rasa perut ni ok.

Ok, berbalik pada supplemen tadi, Ibu-ibu yang pernah hamil pernah alami masalah SEMBELIT tak sebelum ambil supplemen? SEKSA kan? Ini yang saya nak kongsikan dengan anda semua. Pengalaman mengandungkan anak pertama dan kedua banyak pahit manis. Antara yang pahit adalah SEMBELIT!!!! Seksa ooo...kalau boleh masa ngandung ni sembelit kena la elak kan sebab boleh menyebabkan BUASIR....Masa tu alternatif saya adalah minum air masak dan makan buah&sayur lebih. Tapi tetap sama..Kadang sampai seminggu tak membuang, bila sampai masa udah naik risau sebab mesti berejam duduk dalam bilik air sambil nangis2 tahan sakit dan KEBAS KAKI..huhuhu.

Bila jadi macam ni mula stress, sakit kepala..Sampaikan masa lepas bersalin dah standby UBAT SEMBELIT beli di farmasi. Punya la takut kalau sembelit. Makan ubat memang ok, tapi melarat ke cirit birit..hih..Ini antara pengalaman saya la kan.

SYUKUR sebab kehamilan ketiga dari awal lagi saya dah ambil supplemen untuk diri saya dan bayi. Salah satu supplemen yang saya ambil adalah OSTEMATRIX(Kalsium). 1 tablet bersamaan 1 gelas susu tinggi kalsium juga bersamaan dengan 80 biji badam! Mampu ke nak makan 80 biji badam?Kalau kena minum 4 gelas susu, sama dengan 320 biji badam!! PEngsan...hahahha

Baru2 ni saya pergi checkup klinik ibu mengandung, nurse tanya saya ada minum susu tak? Saya cuma cakap saya ambil pil kalsium. Nurse kata tak cukup dengan pil je. Kena minum susu!!! Hahaha..saya senyum je. Alahai misi, minum susu just 2 gelas sehari je. Tablet Ostematrix ni 4 biji sama dengan 4 gelas susu.Ini cakap orang yang malas nak minum susu. Saya la tu..wink wink..

Ostematrix diperbuat daripada mineral semulajadi dan garam mineral dari LAUT MATI, mengandungi kalsium, magnesium,fosforus dan vitamin D,zinc,Kuprum, Manganes, dan boron. Fungsi2 adalah menguatkan tulang, memperbaiki kekejangan dan kebas, meringankan stress, memperbaiki masalah haid dan banyak lagi khasiatnya.

Untuk memilih Kalsium yang terbaik, pilih kalsium yang ada Vitamin D dan magnesium. Bacaan lanjut boleh klik sini

Yang best kan..Hb saya meningkat kepada 13.3 daripada 13.1. Selain dari Ostematrix, saya juga ambil VITALEA, Vitamin C, B COmplex dan ESP.


Apa pun saya bersyukur sebab saya 'kuat' berbanding ibu2 di luar sana yang mungkin alami alahan, loya, muntah dan tidak mampu untuk makan menyebabkan Hb turun mendadak.. Saya ni walaupun alami alahan(x la teruk mana pun) tapi saya paksa makan dan ajaibnya saya takkan muntah walaupun ada rasa loya..hahahaha...tambahan lagi dengan supplemen yang saya ambil, menguatkan tubuh saya..

Anda yang belum mencuba, marilah sama2 kita sihatkan diri. Bukan je untuk wanita hamil, IBU berpantang, ibu menyusu, lelaki yang aktif, wanita yang menjaga kecantikan, remaja yang juga pelajar, kanak-kanak dan bermacam lagi mengikut keperluan dan bajet anda..jangan malu2 pm saya ye

Sekian. Terima kasih.

Puan Has
Shaklee ID : 883548
Sms/Whatsapp : 013-2236819
Email : zarariana@gmail.com
Fb : Hasnirah Iris
Pages : Iris Vitamin Shoppe
COD : Tanjung Malim, Perak.

Moh kita sihat bersama... :)



No comments:

Post a Comment