Perlukan supplemen?

Alhamdulillah, moga perkongsian di dalam blog ini bermanfaat untuk semua terutama IBU HAMIL. Perkongsian melaui pembacaan, pengalaman sendiri dan pengalaman kawan-kawan seta blogger2. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. SELAMAT MEMBACA DAN BERI KOMEN.

Monday 13 January 2014

Nutrisi Ibu Hamil dan Ibu Menyusu

Assalam sahabat sekalian, alhamdulillah dipertemukan kembali. Macamana hujung minggu anda? Saya berehat je di rumah, badan rasa letih, padahal duduk di rumah je pun. Hahahhaha..Ok, berapa ramai yang sedang menghitung hari nak bersalin? Mungkin ada yang sedang dalam fasa awal kehamilan? Atau ada yang merancang kehamilan? Meh nak share sikit tentang supplemen untuk kehamilan. Tapi jangan risau, jika anda di peringkat akhir kehamilan sebab supplemen ini boleh sambung makan even dah bersalin kecuali supplemen tertentu la ye..ok x pe, nanti cerita

Kenapa kita perlukan set ini?

Pertama sekali kita kena faham dan tahu, apa yang tubuh perlukan untuk menampung keperluan nutrisi ibu dan bayi selain daripada penting untuk tumbesaran. Ini antara nutrisi yang penting iaitu zat besi, asid folik, kalsium, protin dan minyak ikan.

ZAT BESI

Lebih daripada 200 billion sel darah merah di hasilkan setiap hari·
Setiap saat 2.5 juta sel DARAH BARU di keluarkan ke dalam sistem darah. Iron menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel. Kesan kekurangan zat besi:-

- Pucat, tercunggap-cunggap· Keletihan & kelesuan luar biasa
- Pergerakan yang perlahan
- Anemia ( Penyakit Kurang Darah)
- masalah sembelit
- tidak bermaya
- kuku pecah (retak)
- berat bayi tidak naik walau menyusu susu ibu

ASID FOLIK

Juga dikenali dengan vitamin B9. Ianya sangat diperlukan tubuh untuk membina sel-sel baru. Ia penting dalam membina DNA yang baru dan memperbaiki DNA yang rosak  di dalam sel. Pengambilan folate yang mencukupi bukan hanya penting bagi memastikan pembentukan otak dan saraf tunjang fetus yang sempurna, bahkan ia turut membantu dalam mencegah kecacatan semasa kelahiran seperti bifida spina. Pengambilan asid folik yang optimum perlu diambil secara berterusan di sepanjang tempoh kehamilan dan juga dalam setiap diet wanita yang masih subur.

KALSIUM

APABILA bercakap mengenai kepentingan kalsium, kebanyakan daripada kita sering kali merujuk zat itu hanya untuk kanak-kanak sebagai sumber tumbesaran tulang.Bagi orang tua pula, ia penting bagi mengelakkan pereputan tulang. Jarang sekali orang muda atau yang berada di usia pertengahan mengambil berat mengenai pengambilan kalsium dalam struktur diet harian mereka.Selain diperlukan golongan dewasa yang aktif, tahukah anda bahawa kalsium adalah zat yang amat penting bagi ibu-ibu hamil? Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan. Pengambilan kalsium yang teratur boleh diperolehi melalui pengambilan produk tenusu dan sayur-sayuran hijau seperti kubis atau dengan mengambil kalsium tambahan.
PROTIN

diperlukan untuk pertumbuhan fizikal dan pembinaan sel bayi anda. Ia juga diperlukan oleh plasenta, tisu-tisu amnion, tisu-tisu keibuan dan penghasilan susu ibu. Jelasnya, kehamilan dan penyusuan susu ibu memerlukan kehadiran protein. Jadi amatlah disyorkan untuk menambah sumber protein sihat di dalam diet harian anda.

MINYAK IKAN

juga dikenali sebagai DHA yang diperlukan dalam pembinaan otak dan retina bayi. Ikan laut dalam(Coldwater) seperti ikan salmon dan ikan tenggiri, kayan dengan sumber asid lemak omega-3 tetapi anda disyorkan untuk mengambil tidak lebih daripada 2 bahagian seminggu kerana kandungan merkurinya yang tinggi. Jadi, suplemen ultra-tulen minyak ikan omega-3 merupakan alternatif terbaik untuk menggantikannya.

Lihatlah betapa pentingnya semua ini dalam memastikan ibu dan bayi mendapat nutrisi lengkap di dalam pemakanan. Terkadang pemakanan yang di ambil tidak cukup lengkap maka memaksa ibu2 mengambil supplemen. Bukan setakat ibu hamil je yang perlu ambil supplemen tetapi ibu menyusu juga sangat digalakkan.

Wajib ke ambil supplemen? haaa...meh baca pengalaman puan Maria


Antara cerita beliau beza anak pertama dan kedua jika tidak ambil supplemen, badan mudah letih dan stress, jaundice naik mendadak.

Antara yang terkandung di dalam set hamil Shaklee adalah Vitalea, Vitamin C PLus, B Complex, Ostematrix,ESp, Omega Guard. Bila bersalin dan menyusukan tambah Alfalfa, Zink dan GLA. Set ini boleh diguna sehingga 2-4 bulan.
Bagi ibu2 yang punya semangat juang tinggi untuk memberi bayi anda yang terbaik sejak dari dalam kandungan lagi dan seterusnya menyusukan anak sehingga umur 2 tahun tanpa mereputkan tulang, mengeringkan kulit, rambut gugur, kuku kuning, gigi reput,badan sakit, mata cepat rosak, cepat jadi pelupa. Maka dengan pantas anda perlu memberi tubuh nutrisi yang selengkapnya. Jika pemakanan harian tidak mampu anda ambil, nah supplemen. Jangan berkira dengan kesihatan anda.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut serta konsultasi percuma.

Sekian terima kasih

Puan Has
Shaklee ID : 883548
Sms/Whatsapp : 013-2236819
WeChat : hasni_zara
Email: zarariana@gmail.com

No comments:

Post a Comment